Na een dag klussen, hebben we onze naamborden opgehaald in Purmerend. Daar waren we toch in de buurt ;)
Ik zal even uitleggen hoe het komt dat we een naambord hebben laten maken, in plaats van het gewoon zelf laten maken:
Voor Aeolus hebben we jaren geleden zelf een naambord gemaakt. Ferry heeft een plank op maat gezaagd, met een mooi rond uiteinde en een simpele sierrand. Daarna heb ik een mooi lettertype uitgekozen om de naam in te schrijven. Dit hebben we in spiegelbeeld uitgeprint, met de bedrukte kant op het bord gelegd en daarna hebben we er tinner overheen gekwast om te zorgen dat de inkt op het hout zou afgeven. Op die manier staan de letters al op de plank en hoef je alleen nog alles netjes over te trekken. In dit geval heb ik het met witte verf overgeschilderd en hebben we het daarna met blanke lak afgewerkt.
Toen we zaten te kijken voor naamborden voor Ostara, hebben we veel nagedacht over diverse mogelijkheden. De zeeschouw is een stuk groter dan onze zalmschouw, dus moesten de borden ook groter worden. Het hout dat we nodig hadden om het zelf te maken, zou al best prijzig zijn en dan moest je het nog zelf op maat zagen met eventueel een mooi randje en daarna zelf de letters er op schilderen etc.
Terwijl Ferry keek naar diverse houtsoorten en beschikbare afmetingen planken bij de bouwmarkt, ben ik even op internet gaan kijken naar de mogelijkheden om je naam in een bord te laten fresen. Mijn theorie was namelijk dat je een naambord makkelijker opnieuw kunt opknappen en schilderen als je de letters er
in freest. Dan hoef je niet opnieuw de letters uit te printen en alles opnieuw te doen. Je kunt wel de oude letters opnieuw overtrekken, maar het wordt al snel rommelig, dacht ik.
Op internet zijn er genoeg aanbieders die letters in hout fresen. De meesten hebben standaard afmetingen en vormen voor borden, standaard houtsoorten die ze gebruiken, maar het ergste vond ik dat ze allemaal een beperkte keuze aan lettertypes hebben. Dan kies je dus gegarandeerd een lettertype waar iemand anders al mee rond vaart. We hadden ook al wel een lettertype gekozen en sommigen leken wel daarop, maar het blijft dan toch heel standaard. De gemiddelde watersporter is waarschijnlijk allang blij dat ze een gepersonaliseerd naambord hebben, maar voor mij als (onder andere)
vormgever voelt dat gewoon niet goed. Als we het dan toch laten maken, dan moet het ook echt iets speciaals worden.
Gelukkig sprong één van de bedrijven eruit: RoboCNC Frees- en graveerwerk. Dit bedrijf heeft niet alleen vele verschillende vormen om uit te kiezen (in elk gewenst formaat), maar je kon gewoon zelf je eigen ontwerp opsturen. RoboCNC maakt niet alleen naamborden, maar ook ander graveer- of freeswerk. Het is zeker de moeite waard om even op zijn website te kijken naar de eerdere werken die al zijn gemaakt. Van het graveren van een motor tot een groot logo die wordt verwerkt in een houten bar; het kan allemaal. Er is zelfs een catalogus met allerlei figuren waaruit je kunt kiezen als je zelf niet iets kunt of wil verzinnen en maken.
Toen ik dat zag, was natuurlijk het hek van de dam wat betreft ontwerp. Ik kon het zelf zo gek maken als ik wilde en dit bedrijf kon het maken. Stiekem had ik er al een tijdje aan zitten denken om iets van een logo te maken. Als het niet op een bord kwam, dan maar op de spiegel (achterkant) van het schip. Maar nu kon ik mijn ideeën dus bij elkaar brengen voor een ontwerp voor het naabord. Ik zal je het proces besparen, maar uiteindelijk is het een combinatie geworden van uiteraard de naam Ostara, in een ietswat Germaans/oud lettertype en de opkomende zon. De opkomende zon kon mooi verwerkt worden in de 'O' en het water (het is immers een boot) waaruit de zon zou opkomen, kon mooi een streep onder de gehele naam vormen. Ik heb meteen ook in dezelfde stijl een plaatsnaambord ontworpen, omdat officieel op een boot hoort te staan waar de thuishaven is.
Marcel van RoboCNC was blij dat ik een kant en klaar ontwerp aanleverde dat hij direct in zijn software kon invoeren en ik was blij dat wij een naambord zouden krijgen die we helemaal zelf hebben ontworpen en bedacht. Op het moment dat Ferry en ik de borden gingen ophalen, waren we dan ook beiden zeer te spreken over het resultaat.
Nu is het mijn zware last om het bord ook zo in te schilderen en af te lakken zodat het minstes zo mooi blijft en hopelijk nóg mooier wordt.
The pressure is on...
Vandaag hebben Ferry en ik zoveel mogelijk spullen verzameld om naar de boot te brengen, zodat we woensdag echt de hele dag aan de slag kunnen. We hadden van mijn ouders een koeltas gekregen, zodat we in de pauze lekker koel drinken en eten hadden.
Bij de boot ging Ferry proberen de motor los te krijgen van de schroefas en ik heb binnen alvast wat opgeruimd. Door het klussen zal het binnen toch wel weer vies worden, maar het kan geen kwaad om alvast te proberen wat stof en spinnenwebben weg te halen.
We hadden bedacht dat de kussens alvast mee naar huis gingen, zodat ze gelucht konden worden en met het klussen niet in de weg zouden liggen. De kussens van de bank gingen prima eruit door het deurtje, maar het matras van het 1,5 persoons bed voorin was een stuk lastiger. Dat matras was dikker dan de bankkussens en het moest een kwartslag gedraaid EN eigenlijk dan ook een U-bocht maken om de slaapkamer/het vooronder uit te kunnen. Alsof het meteen is ingebouwd en daarnahet dak erop is gezet! Gelukkig kreeg Ferry het voor elkaar en konden we dus alle kussens mee naar huis nemen.
Uiteindelijk had Ferry de schroefas los, zonder de SKF lagersleutel, en dus ook de motor los. Nu hoeven we alleen nog met de havenmeester af te spreken dat hij een keer met de vorheftruck de oude motor eruit hijst. Dan kunnen we die meenemen naar de dealer waar ze keerkoppeling overzetten naar de 'nieuwe' (gereviseerde) motor. Als het motorruim enzo allemaal geschilderd is, dan kan de nieuwere motor erin.
Toen die voorbereidingen waren geslaagd, hebben we het binnen verder opgeruimd en zijn we naar huis gegaan (om daar ook nog wat nuttige dingen te doen).
Nu alleen nog bedenken hoe we al die kussens en matrassen eens grondig kunnen luchten....
En: jammer dat de accu van de camera leeg was, we hebben dus wat minder foto's....
Sommige mensen gaan met de boot weg, wij gaan er aan klussen.
Dit jaar geen rondje Holland met de boot, vakantie naar Schotland, Luxemburg of Noorwegen, maar vuile handen maken.
Dus niet koffers inpakken etc, maar zorgen dat er geklust kan worden.
Dat begint natuurlijk bij een goede voorbereiding, dus zorgen dat je alles hebt:
Las spullen, staal, brandwondenzalf, Huiddoorvoeren, Vet voor het draaipunt, verf, EHBO doos, afsluiters, nieuwe wierpot, vetpers, enkele meters waterlijn, compressie poeder (voor de motor), koper magneet, paracetamol en ga zo maar door.
Als het goed is, is alles nu geregeld, en kunnen we er tegenaan.