Afgelopen week hebben we kleur toegevoegd aan de boot en dit weekend hebben we die kleuren een extra laag gegeven. Het rood zat er na 2 lagen goed op en het geel was na de 3e laag dekkend.
We zijn begonnen met het opzetten van de waterlijn. Die hadden we vóór het schilderen al wel opgemeten en vastgelegd, maar nu ging hij er officieel op. Het is nog een verrassing hoe de waterlijn uitpakt, want het is weinig gebaseerd op de oude geschilderde waterlijn, maar meer op de letterlijke lijn van het water op de boot. In ieder geval is het een vrij rechte en vloeiende lijn, zo op het oog.
Het is leuk dat nu alle kleuren genoeg lagen hebben en dat het moment van het wegvaren steeds dichterbij komt. Iedere keer als we daar bezig zijn, komen er mensen uit de haven langs om een praatje te maken over dat de boot echt flink is opgeknapt en dat we er zo hard aan hebben gewerkt. Vooral het geel is een kleur waar veel mensen van staan te kijken, wel in positieve zin.
We moeten nog een paar lagen antifouling onder de boot smeren, morgenavond een groot deel van het kajuitdak en dek in de antislip verf, de motor gaat er komende vrijdag in en dan gaan we ook alles binnen weer aan kant maken. Als alles goed gaat, dan varen we eind volgende week naar huis!
Zie ook de fotoboeken van klusdag 25 en klusdag 26.
Aangezien wij allebij een vaste baan hebben, en toch hard vooruit willen met het schilderwerk, hebben we het schilderwerk tijdens de "avond dienst" gedaan.
Klusdag 23 en 24 hebben zich dus in de avond uren afgespeeld. Vanaf kantoor direct met de kluskleren in de kofferbak naar Amsterdam. Onderweg wat eten en dan lekker schilderen.
Maandag avond hebben we als eerste het dek aangepakt. Met een mooie laag grijze lak erop toont het toch weer mooier dan primer. Woensdag had ik een service bezoek in Zaandam, dus kon ik onderweg terug mooi even het motorruim nog een keer in de machinekamer lak zetten. Prima spul: Oude lagen in het roller bakje lossen op, schuim rollers laten los van het asje, en vachtrollers krijgen haar uitval als de lak iets te ver is gedroogd voor je het na rolt. Zal wel goed komen. Na 2 dagen frisse lucht kon ik ook weer helder na denken. Donderdag had ik de rode lak op gehaald bij het bunkerstation. Donderdag avond moest dus de rode lak op de kimmen gesmeerd worden, zodat het eind plaatje zichtbaar was.
De tewaterlating komt steeds dichter bij...
Vandaag is het zo ver: de eerste laag kleuren gaat erop! Het is erg spannend, omdat we nooit eerder een boot hebben gezien met die kleuren. Ferry heeft de kleuren uitgekozen, op basis van een kleurplaat die we hebben gemaakt om te kijken welke kleuren we gingen gebruiken. Ik kon me heel moeilijk voorstellen hoe het er uit zou zien. Je bent ook vooral bezig met de details van de boot, zoals de roestplekken en dergelijke. Je neemt tijdens het klussen veel te weinig afstand om goed te zien waar je mee bezig bent. Dat geldt in ieder geval voor mij, Ferry heeft gelukkig wel het grote geheel in zijn hoofd :)
Vandaag begonnen we trouwens met een laag Black Bottom onder de boot te smeren, dus daarna hoefden we niet meer bang te zijn om vies te worden. Daarna hebben we het crème geschilderd (op de kajuit), de kuip en het motorruim in de grijze machinekamer lak, het het geel en zwart op de zijkant. We hadden de bordeauxrode verf nog niet binnen, maar toevallig hadden we dezelfde kleur op onze nieuwe voordeur gebruikt vorig jaar. We hadden alvast wat verf om op de waterlijn te smeren (tegen het zwart aan de onderkant) en om tegen de zwarte stootrand te smeren (die zwarte balk tussen het rood en geel).
Één stuk van de romp, aan de achterkant, hebben we als proefstuk helemaal rood-zwart-geel geverfd. Dan konden we alvast een idee krijgen van hoe het eruit zou zien op de gehele boot. Het is wel even schrikken, die gewaagde kleuren, en het geel dekt niet direct optimaal (zoals iedereen die langs loopt ons ging vertellen), maar het wordt echt een mooie opvallende verschijning.
Ergens tijdens het schilderen hoor ik Ferry ineens roepen. Hij staat het voorbord rood te schilderen en heeft ineens bedacht dat het leuk is om dat uitstekende geval (met die ring er aan) geel te verven. Tuurlijk, hartstikke leuk. Het is wederom een opvallend punt aan de boot, maar ik zie deze ingeving ook vooral als teken dat het nog steeds/weer leuk is om aan de boot te werken. Het is af en toe doodvermoeiend, zeker toen we de onderkant gingen aanpakken, maar het wordt nu echt de moeite waard.
Bekijk in het fotoalbum de foto's van klusdag 22.