De winter (voor zo ver we daar van hebben kunnen spreken) is inmiddels voorbij. Zoals onze trouwe facebook en twittervolgers hebben kunnen zien, hebben we niet stil gezeten.
We hebben een nieuwe strijklier voor de mast, nieuwe luiken op de bakskisten, olielekje aan de motor getracht te repareren, machinekamper deels overgeschilderd, drinkwaterinstallatie verbeterd, de fok is aangepast en we zijn zelfs nog uit het water geweest.
Dit was even nodig, omdat het aanzuigpunt van het koelwater geen roostertje had om het grove vuil tegen te houden. Daardoor hadden we (vooral in de Biesbosch en het Rijn-Schie kanaal) vaak binnen no time de wierpot vol. Ook iritant waren de keren dat het aanzuiggat zelf verstopt zat...
Verder is ook de schroef naar dokter Jooren geweest voor een make over. Wij vonden dat we niet voldoende snelheid konden halen en dat het motorvermogen niet goed tot z'n recht kwam. Jooren heeft dat nagerekend... Het vermoeden klopte: Er klopte geen moer van de schroef. De schroef was 14"x11" (diameter x spoed). De dokter heeft bepaald dat het 17"x12" had moeten zijn. Dus hebben we gemeten op de boot, maar groter dan 14" ging niet passen. Er bleven 2 mogelijkheden over: deze schroef verbouwen naar 14"x14" of een nieuwe 4-blads laten maken van 14"x13". Optie 1 kostte €90,-, optie 2 kostte +/- €500,-. Keuze 1 houd in dat je een "race schroef" maakt, zoals die wordt toegepast op planerende schepen. Ook wordt dit gedaan bij mensen met ons probleem, en werkt vaak goed. Zo niet... dan wordt het een nieuwe schroef.
De aangepaste schroef zit er onder, een verse laag anti-fouling en er kan weer gevaren worden!
De eerste proefvaart is achter de rug en het lijkt er op dat de schroef het beter doet.
Vrijdag 23 mei varen wij mee met de vlootschouw van Dordt in Stoom Komt dat zien! Vele stoom schepen, maar ook klassieke jachten, en daar kan de VSRP vloot natuurlijk niet in ontbreken!
In het oosten waar de nacht begon
Ontwaakt het licht der morgenzon
Haar ochtend zegent onze bron
Ostara